08/09/2011

catatan sekilas II - 7 Sept

Malam ini aku tiba-tiba mahu menulis. Mahu yang berkesudahan dengan aku mencapai beberapa batang pen (hijau, hitam, dan biru), diari hitamku, dan meja Jepun tempat adikku selalu membuat kerja sekolah, lalu duduk bersila menulis dengan secawan kopi di hadapan. Sebelum ini, selalunya rasa ‘mahu menulis’ku hanya selesai dengan aku mengangan-angankan kata-kata yang ingin ditulis, tanpa kata-kata itu tercatat di mana-mana.

Aku menulis tentang idea-idea yang ingin aku garapkan menjadi cerpen. Ada beberapa yang sudah lama mengapung, seperti kepulan benih awan, yang perlahan-lahan mengutip molekul air, lalu kian lama kian gebu, kian kembang, sampai waktunya akan gugur mencurah sebagai hujan.

Tulisan dalam diari itu mencetuskan idea untuk sesuatu yang lain, yang lebih sesuai untuk aku catatkan dalam blog. Imbasan memori yang aku tinggalkan di sana-sini, lewat karya, karangan, dan insan-insan yang pernah aku temui, itulah bukti dan erti untuk kewujudan aku di dunia ini – untuk aku jenguk semula, pada masa-masa yang akan datang nanti, lalu mengingatkan aku kepada semua yang telah aku lakukan dan lalui.

1 comment:

  1. salam kak dibah... :)
    saya junior kak dibah masa mrsm dulu.
    how are you now? Akak dah kerja ke sekarang?

    ReplyDelete