13/06/2011

setelah lima tahun

antara kafe Costa Coffee, aiskrim Moonlight dan nasi Jazeera

aku memilih gerai sate Kuala Krai dan restoran mi Kampung Pek


antara air pancut Piccadilly Gardens dan tasik Lake District

aku memilih gelora Tambatan Diraja dan tenang Sungai Kuala Nal


antara bukit-bukau pulau Eire dan gunung-ganang Scottish Borders

aku memilih cerun Bukit Genting dan curam Gunung Stong


antara belantara di Yorkshire dan hamparan padang luas Midlands

aku memilih hutan belukar Hulu Kelantan dan bentangan sawah nun di Hilir


antara Megabus, National Express dan Thetrainline

aku memilih Ekspres Mutiara, Transnasional dan Keretapi Tanah Melayu


antara angsa taman Plattfields dan biri-biri Peak Districts

aku memilih ayam itik Pauh Lima dan lembu kambing Lepan Pauh


antara roti bakar dan kacang panggang dalam sos tomato

aku memilih nasi belauk dan pulut pagi dengan ikan kering


antara kopi mocha dan muffin beri biru

aku memilih teh o beng dan pisang goreng


antara hangat manja musim panas dan angin damai musim bunga

aku memilih terik matahari menahun dan angin lembap sepanjang musim


antara salji putih dan tari daun mapel musim luruh

aku memilih ribut petir dan daun getah kering gugur


antara purnama putih pucat dan senja berlapis tujuh warna

aku memilih rembulan mengambang emas dan fajar berkilau perak


antara gebu dandelion, kembang daffodil, dan bunga loceng biru

aku memilih bunga lalang, kembang cina

dan kuntum melur yang mekar ketika suria bangkit dari beradu.


- wahai Allah, berkatilah pilihan ini -


Sidratul Muntaha,

14 Jun 2011, 2.53 am

dua sahabat, antara ramai yang bakal ditinggalkan, sedang lena menanti subuh.

No comments:

Post a Comment